آکادمی خیاطی رها برگزار میکند دوره های آموزشی صفر تا صد را باما همراه باشید...

معرفی انواع لایی

فهرست مطالب


یکی از موارد مهم در دوخت و دوز و آماده سازی لباس ها، برای استحکام بخشیدن به پارچه و لباس استفاده از انواع لایی است تا با ایستایی لباس ظاهر زیباتری به آن ببخشد.
ویژگی مهم لایی ها در این است که می تواند لباس را خوش دوخت تر نماید و به همین دلیل است که ضرورت استفاده از آن احساس می شود.

معرفی انواع لایی

از لایی در برخی از قسمت های لباس بیشتر از سایر بخش های آن استفاده می شود. یه عنوان مثال سجاف جلوی مانتو و یا کت ، جادکمه ، یقه انواع لباس ها به خصوص مانتو و پیراهن مردانه ، مچ آستین و همچنین دمپای برخی لباس ها و یا دمپای شلوار ، قسمت هایی هستند که برای دوخت آنها از لایی استفاده می شود.و لایی ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به موارد استفاده یکی از آنها انتخاب می شوند.
در ادامه انواع لایی ها را معرفی می کنیم.

لایی حریر:

لایی حریر در واقع نوعی پارچه نازکی است که یک سمت آن دارای چسب است به پارچه مورد نظر چسبانده می شود. از این نوع لایی در انواع لباس ها می توان استفاده کرد. در واقع بیشترین میزان کاربرد آن در دوخت شومیز و مانتو و لباس مجلسی است.
لایی حریر سه نوع مختلف دارد: لایی حریر پیکاردی ، لایی حریر پرشین ، لایی حریر معمولی که بازار موجود است و دارای رنگبندی مختلفی است که می توان مطابق با سلیقه و رنگ لباس مورد نظر نیز آن را انتخاب کرد. با استفاده از این لایی انواع لباس به خصوص مانتوها و شومیز ایستایی بهتری می گیرند و ظاهر مناسب تری پیدا میکنند.

لایی تایوان:

لایی تایوان از انواع لایی بدون بافت و غیر شطرنجی است. این لایی نسبت به لایی حریر ضخامت بیشتری دارد و همچنین خشکی و آهار آن نیز در حد متوسط است. معمولا از این نوع لایی، تنها برای گلدوزی در قسمت های مختلف لباس استفاده می شود و ظاهر زیباتری را به لباس شما می بخشد

لایی لنگان:

این نوع لایی مانند لایی تایوان و در شمار انواع لایی های بدون بافت و غیر شطرنجی است ، با این تفاوت که این نوع لایی ، آهار بیشتری دارد و ضخیم تر و سفت تر است.
می توان از این لایی در قسمت های مختلف از انواع لباس های ضخیم به ویژه ، لباس های زمستانه و یا در قسمت کمر شلوارهای مردانه استفاده کرد. برخی افراد به منظور لایی گلدوزی به جای لایی تایوان از آن استفاده می کنند. ویژگی مهم این نوع لایی در این است که در جلوگیری از چروک شدن انواع پارچه موثر است.

لایی گریوه:

این نوع لایی از لایی های دارای بافت شطرنجی هستند و میزان آهار آن از دیگر لایی ها بیشتر است اما چسب لایی گریوه برجسته نیست و در واقع به خود پارچه آغشته شده است. معمولا از آن برای دوخت لباسها و مانتوهای مجلسی که به لایی نیاز دارند تا ضخیم تر شده و ایستایی بهتری داشته باشند، استفاده می شود.
این نوع لایی ضخامت های مختلفی دارد که باند رنگی دور توپ لایی نشان دهنده ضخامت آن است. که سه رنگ آبی و قرمز و سبز در باند لایی گریوه به ترتیب نشان دهنده ضخامت بیشتر به کمتر می باشد.

لایی زنجان:

ویژگی های لایی زنجان مشابه لایی گریوه است اما استفاده از لایی زنجان نیاز به حرارت بالاتری دارد و همچنین از مقاومت و استحکام بیشتری در برابر حرارت برخوردار است. می توانید از آن برای دوخت انواع مانتو و لباس مجلسی استفاده کنید.

لایی مویی:

لایی مویی به نام لایی سوزنی هم شناخته می شود که جنس آن از پشم می باشد و در دو نوع ساده و چسب دار وجود دارد. دقت داشته باشید که نوع ساده از لایی مویی به پارچه نمی چسبد و باید به پارچه دوخته شود و نوع چسبدار آن به پارچه چسبیده می شود. معمولا از این نوع لایی برای دوخت انواع لباس های مردانه مثل کت و پالتو استفاده می شود.

لایی فرانسه:

لایی فرانسه دارای دو نوع مختلف می باشد و ویژگی مهم لایی فرانسه این است که کاملا لطیف بوده و به خاطر همین به لایی کاغذی فرانسه نیز معروف است و لایی فرانسه آهاردار، از نوع لطیف آن کمی ضخیم تر است و آهار بیشتری دارد. لایی فرانسه لطیف، برای دوخت لباس هایی که نیاز به ایستایی بالا ندارند و یا برای لباس های دکلته، استفاده می شود. ولی در مقابل از نوع آهار دار آن برای دوخت یقه، جادکمه و یا حتی مچ آستین، استفاده می شود. تنها دلیل متفاوت بودن لایی فرانسه با دیگر لایه ها در این است که نمی توان آن را برای مصرف کل لباس استفاده کرد، چون ایستایی زیادی نداشته و در ظاهر لباس نیز تغییری ایجاد نمی کند.

لایی زانفیکس:

یکی از پرکاربرد ترین انواع لایی ها است و در واقع تمامی خیاطان از لایی زافیکس در دوخت انواع لباس ها استفاده میکنند. این لایی دارای دو نوع است که از لحاظ عرض با یکدیگر متفاوت هستند. لایی های زانفیکس کم عرض تر، معمولا 5/0 تا 10 سانتی متر عرض دارند و برای دوخت لبه های دامن ، آستین و یا لبه های پایین مانتو استفاده می شوند و نوع لایی زانفیکس های عریض تر به صورت متری هستند که عرض آنها بین 90 تا 110 سانتی متر است. این نوع از لایی ها معمولا برای دوخت سجاف ، یقه و مچ سر آستین استفاده می شوند.
لایی زانفیکس دو رو بوده و هر دو طرف آن دارای چسب است و نمی توان در دوخت تمام لباس ها استفاده کرد و تنها برای قسمت های کوچک که از هر دو طرف به هم می چسبند و یا قسمت هایی که به اصطلاح برگردانده می شوند کاربرد دارند.

لایی ارگانزا:

لایی ارگانزا معمولا در مزون های دوخت و تهیه لباس عروس کاربری بیشتری دارند و معمولا خیاطانی که در کار دوخت لباس عروس و یا لباس های مجلسی پف دار هستند، از آن استفاده می کنند. ویژگی مهم لایی ارگانزا، مستحکم ساختن لباس مجلسی است زیرا این نوع از لباس ها پارچه هایی با بافت ظریف و نازک دارند و استفاده از آن باعث ایجاد ایستایی بهتر لباس می شود

لایی چسب کاغذی:

با توجه به اینکه موارد استفاده متعددی دارد برای بیشتر خیاطان و مزون داران آشناست و نوع ضخیم این لایی، همان لایی زنجان است. ویژگی مهم لایی چسب کاغذی در این است که به هیچ عنوان آب رفت ندارد و به همین دلیل نیازی به آبکشی آن قبل از دوخت لباس نیست. لایی چسب کاغذی تنها در عرض 90 سانتی متر در بازار موجود است و برای دوخت پارچه های لطیف به کار برده می شود و برای دوخت پارچه های ضخیم تر بهتر است که از نوع لایی زنجان استفاده شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *